linkedin behance facebook instagram odnoklassniki twitter vimeo vk youtube logo-edx Facebook Instagram Telegram Viber Facebook
Перейти до головного вмісту

Українська та зарубіжна література. 5-6 класи

UIED

Програма курсу

 

Тема 1. Вступ

Урок 1. Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач

Урок 2. Роль книги та читання художньої літератури у третьому тисячолітті. Види читання в цифрову добу

Урок 3. Література як мистецтво. Читання в цифрову епоху. Друкований і цифровий текст. Медіатекст

Урок 4. Національна та зарубіжна літератури. Література національних меншин України

Урок 5. Художня література як вид мистецтва. Своєрідність мистецького світосприймання. Художній образ у літературі та інших видах мистецтва

Тема 2. Перлини народної мудрості

Урок 6. Прислів’я та приказки

Урок 7. Народні загадки

Урок 8. Леонід Глібов. «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка». Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їхня загальна характеристика. Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира

Урок 9. Складання власних текстів і медіатекстів на основі малих жанрів фольклору

Тема 3. Казка народна і літературна

Урок 10. Індійська народна казка «Фарбований шакал»

Урок 11. Іван Франко «Фарбований Лис»

Урок 12. Іван Франко «Фарбований Лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Морально-етична проблематика твору

Урок 13. Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок - казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові - їх спільні й відмінні риси. Українська народна казка "Яйце-райце". Фантастичне й реальне у творі

Урок 14. Символіка казки «Яйце-райце», відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки «Яйце-райце»

Урок 15. Українська народна казка «Мудра дівчина». Кримськотатарська народна казка «Розумна донька скотаря» (літературознавче мінідослідження)

Урок 16. Леся Українка «Лелія»

Урок 17. Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці. Національний колорит японської казки

Урок 18. Арабська народна казка «Синдбад Мореплавець»

Урок 19. Німецька народна казка «Пані Метелиця»

Урок 20. Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця»

Урок 21. Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева»

Урок 22. Ганс-Крістіан Андерсен «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Чарівний світ твору

Урок 23. Оскар Вайлд. «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Шлях ХлопчикаЗірки від егоїзму й байдужості до любові та милосердя

Урок 24. Оскар Вайлд. «Хлопчик-Зірка». Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі

Урок 25. Астрід-Анна-Емілія Ліндґрен. «Пеппі Довгапанчоха». Дивовижний світ мрій і пригод Пеппі та її друзів у повісті «Пеппі Довгапанчоха». Безжурний характер і винахідливість Пеппі, її вміння перетворювати життя на диво. Казкові елементи в повісті

Урок 26. Астрід-Анна-Емілія Ліндґрен «Міо, мій Міо». Доля хлопчика Буссе та його мрії

Урок 27. Астрід-Анна-Емілія Ліндґрен «Міо, мій Міо». Віра в перемогу дружби та людяності у творі

Тема 4. Міфи народів світу

Урок 28. Праукраїнські міфи «Сокіл-Род», «Прадуб», «Білобог і Чорнобог», «Дажбог і Жива» (за Сергієм Плачиндою)

Урок 29. Дара Корній «Чарівні істоти українського міфу»

Урок 30. Давньогрецькі міфи про Прометея. Дедал і Ікар. Про подвиги Геракла (1–2 за вибором учителя)

Урок 31. Міфи про подвиги Геракла

Урок 32. Медіатексти на основі міфів

Тема 5. Біблійні та літописні сюжети

Урок 33. Вавилонська вежа. Ной та Великий потоп

Урок 34. Притча про блудного сина. Притча про доброго самарянина

Урок 35. Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця)

Тема 6. Легенди та перекази

Урок 36. Легенди та перекази: «Неопалима купина», «Берегиня»

Урок 37. Народні перекази як вияв сторичної пам’яті українців (за збіркою «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», Упорядник В. Чабаненко). «Старі Кодаки й перші запорожці-козари»

Урок 38. «Прийом у запорожці». Мотив національної пам’яті про запорожців — оборонців рідної землі, їхній гумор. Портрет запорожця

Урок 39. "Як виникли Карпати". Кримськотатарська народна легенда про гору Аюдаг (літературознавче мінідослідження)

Урок 40. Складання власних легенд чи переказів

Тема 7. Календарно-обрядові пісні

Урок 41. Народні календарно-обрядові пісні, їх різновиди. Зимова обрядовість українців. Українські колядки й щедрівки, їх зміст і значення. «Ой хто, хто Миколая любить», «Нова радість стала» (давні й нові варіанти), «Щедрик, щедрик, щедрівочка…»

Урок 42. Німецька колядка «Тиха ніч, свята ніч!». Українські колядки «Во Вифлеємі зоря сіяє», «Добрий вечір тобі, пане господарю!» (літературознавче мінідослідження)

Урок 43. Щедрівки «Ой сивая та й зозуленька», «Щедрик». Стаття Богдана Скаврона «Музичний дарунок світові»

Урок 44. Обрядові пісні весняного та літнього циклу

Урок 45. Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать»

Тема 8. Пісні-гімни

Урок 46. Павло Чубинський «Ще не вмерла України…»

Урок 47. «Ода до радості» (гімн Європейського Союзу). Номан Челебіджіхан «Я поклявся перед народом…»

Урок 48. Степан Чарнецький «Ой, у лузі червона калина похилилася». Медіатексти на основі пісень-гімнів

Урок 49. Олександр Кониський, Микола Лисенко. «Молитва за Україну»

Тема 9. Героїка минувшини

Урок 50. Олександр Олесь «Микита Кожум’яка»

Урок 51. Антін Лотоцький «Михайло-семиліток»

Урок 52. Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Історична основа твору «Богатирська застава»

Урок 53. Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Образ Будимира – патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання

Урок 54. Тарас Шевченко «Іван Підкова». Медіатексти за творами Тараса Шевченка

Урок 55. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Частина 1

Урок 56. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Частина 2

Урок 57. Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки». Образи козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика й Санька. Інші образи твору

Урок 58. Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату». Пізнавальні тексти про героїку минувшини

Тема 10. Поетичний образ природи

Урок 59. Мацуо Басьо Хайку (три-чотири твори за вибором учителя)

Урок 60. Генріх Гейне «Задзвени із глибини…»

Урок 61. Роберт Бернс «Моє серце – в верховині...»

Урок 62. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна»

Урок 63. Леся Українка «Тиша морська»

Урок 64. Максим Рильський «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

Урок 65. Ліна Костенко «Осінній день, осінній день, осінній…», «Красива осінь вишиває клени...», «Дощ полив»

Урок 66. Ігор Калинець «Веселка», «Блискавка», «Стежечка». Складання власних текстів і медіатекстів на основі прочитаних творів

Тема 11. Тварини поряд з нами

Урок 67. Редьярд Кіплінг «Книга джунглів» («Брати Мауглі», «Полювання Каа») частина 1

Урок 68. Редьярд Кіплінг «Книга джунглів» («Брати Мауглі», «Полювання Каа») частина 2

Урок 69. Євген Гуцало «Лось». Співчуття й милосердя — шлях до перемоги добра

Урок 70. Євген Гуцало «Лось». Характеристика персонажів твору

Урок 71. Микола Вінграновський «Гусенятко». Частина 1

Урок 72. Микола Вінграновський «Гусенятко». Частина 2

Урок 73. Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Тема дружби людини й тварини

Урок 74. Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Засоби змалювання взаємин людини і тварини в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей

Урок 75. Ернест Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо». Частина 1

Урок 76. Ернест Сетон-Томпсон «Лобо – володар Курумпо» Частина 2

Урок 77. Ернст-Теодор-Амадей Гофман. «Лускунчик і Мишачий король». Робота над змістом. Реальний світ і вигадка в казці

Урок 78. Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини

Тема 12. Поетичний образ Батьківщини

Урок 79. Тарас Шевченко «І досі сниться: під горою...», «Зоре моя вечірняя», «Учітесь, читайте…»

Урок 80. Іван Франко «Розвивайся ти, високий дубе…»

Урок 81. Павло Тичина «Гаї шумлять», «Не бував ти у наших краях»

Урок 82. Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків», «Арфами, арфами…»

Урок 83. Віктор Зубар. «Крила України»

Урок 84. Тетяна Майданович. «О Україно! Божий білий цвіт»

Урок 85. Олена Пчілка. «З ґринджолятами»

Урок 86. Дмитро Луценко «Як тебе не любити, Києве мій»

Урок 87. Микола Вороний. «Євшан-зілля»

Урок 88. Щоденники й науково-популярні твори про Голодомор. Зоряна Живка. «Ангел наймення грушка»

Урок 89. Анджела Нанетті «Мій дідусь був черешнею»

Урок 90. Ірина Цілик. «Як це сталося з нами?». Олеся Мамчич. «У Маріїнському парку навесні». Сергій Пантюк. «Лютий сьогодні не лютий, а плаче»

Тема 13. Памʼять родини і народу

Урок 91. Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. Особливості показу світу очима дитини

Урок 92. Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Мотиви втрати рідної людини, почуття й переживання дитини. Ідея героїзму й самопожертви

Урок 93. Медіатексти про Голодомор, Революцію Гідності й агресію росії проти України

Тема 14. Дивосвіт Різдва

Урок 94. Микола Гоголь «Ніч перед Різдвом». Частина 1

Урок 95. Микола Гоголь «Ніч перед Різдвом». Частина 2

Урок 96. Богдан Лепкий. «Вечір під святого Андрія», «Святий вечір» (із книжки «Казка мойого життя»)

Урок 97. Михайло Коцюбинський «Ялинка»

Урок 98. Галина Пагутяк «Різдво на хуторі»

Урок 99. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»

Урок 100. Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня в прозі». Значення Різдва у творі. Медіатексти про Різдво

Урок 101. Ульф Старк «Маленька книжка про любов». Різдвяна історія в контексті історичного минулого

Урок 102. Медіатексти про Різдво

Тема 15. Людські вади і чесноти

Урок 103. Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Частина 1

Урок 104. Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Частина 2

Урок 105. Григір Тютюнник «Дивак»

Урок 106. Борис Грінченко. «Украла» – оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні

Урок 107. Борис Грінченко. «Украла». Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення

Урок 108. Емма Андієвська «Казка про яян»

Урок 109. Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»

Урок 110. Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан». Образ Діка Сенда, мужність і людяність героя

Урок 111. Даніель Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» (Уривки)

Урок 112. Джек Лондон «Жага до життя»

Урок 113. Елеанор Портер «Полліанна». Частина 1

Урок 114. Елеанор Портер «Полліанна». Частина 2

Урок 115. Ульф Старк «Чи вмієш ти свистати, Юганно?». Проблеми самотності (дітей і дорослих), ставлення до людей похилого віку

Урок 116. Ульф Старк. «Чи вмієш ти свистати, Юганно?». Світ добра, людяності, милосердя

Урок 117. Міхаель-Андреас-Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Теми дружби, взаємодопомоги, поваги до представників різних рас, націй, національностей, народів

Урок 118. Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Сучасні проблеми у творі. Образи персонажів. Елементи чарівної казки

Урок 119. Анна Ґавальда «35 кіло надії». Теми школи, родини, життєвого покликання особистості

Урок 120. Анна Ґавальда «35 кіло надії». Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка

Урок 121. Пізнавальні тексти про людські чесноти. Створення власних текстів і медіатекстів на основі прочитаних творів

Тема 16. Дивовижні пригоди

Урок 122. Леся Воронина «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»

Урок 123. Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9». Фантастичне у творі. Тонкий гумор у змалюванні неймовірних перетворень

Урок 124. Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9». Характери персонажів та засоби їх творення. Головний герой твору Клим Джура, його дорослішання

Урок 125. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». Частина 1

Урок 126. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». Частина 2

Урок 127. Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Світ природи у творі. Аналіз поведінки персонажів, їхніх учинків. Характеристика улюбленого героя

Урок 128. Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів

Урок 129. Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети

Урок 130. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Частина 1

Урок 131. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Частина 2

Урок 132. Ярослав Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»

Урок 133. Ярослав Стельмах. «Митькозавр із Юрківки…». Уява, фантазія і романтичність у житті сучасної людини. Звичайні й пригодницькі події в повісті

Урок 134. Ярослав Стельмах. «Митькозавр із Юрківки…». Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопців

Урок 135. Марк Твен «Пригоди Тома Соєра»

Урок 136. Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (літературознавче мінідослідження)

Тема 17. Гумор і сатира

Урок 137. Степан Руданський «Добре торгувалось», «Запорожці у короля», «Торбин брат»

Урок 138. Павло Глазовий «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала»

Урок 139. Олександр Виженко «Небилиця», «Велике Цабе»

Урок 140. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Частина 1

Урок 141. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Частина 2

Урок 142. Іван Андрусяк «8 днів із життя Бурундука», «28 днів із життя Бурундука»

Урок 143. Іван Андрусяк. «28 днів із життя Бурундука». Тема дорослішання в повісті: досвід самостійного мислення, прийняття власних рішень, відповідальності за їхні наслідки

Урок 144. Іван Андрусяк. «28 днів із життя Бурундука». Морально-етична проблематика: повість про самопізнання та вибір справжніх цінностей. Риси гумору

Урок 145. Джеремі Стронґ «Гармидер у школі»

Тема 18. Мудрість байки

Урок 146. Езоп (3–4 байки за вибором учителя)

Урок 147. Григорій Сковорода. «Бджола і Шершень»

Урок 148. Жан де Лафонтен (1–2 байки за вибором учителя)

Урок 149. Езоп, Федр, Жан де Лафонтен, Леонід Глібов «Вовк і Ягня» (літературознавче мінідослідження)

Урок 150. Леонід Глібов «Вовк і кіт», «Зозуля і півень», «Щука», «Муха і Бджола», «Жаба і Віл» (2–3 байки за вибором учителя)

Урок 151. Микита Годованець «Голуб і Лелека». Створення власних медіатекстів на основі байок

Тема 19. У світі фантазії

Урок 152. Валерій Шевчук. «Чотири сестри», «Панна квітів»

Урок 153. Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємин між сестрами у творі «Чотири сестри». Осмислення символічного змісту казки-притчі «Чотири сестри»

Урок 154. Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Урок 155. Ірина Жиленко. «Жар-Птиця», «Підкова», «Гном у буфеті»

Урок 156. Неда Неждана «Зоряна мандрівка»

Урок 157. Неда Неждана. «Зоряна мандрівка». Чарівні істоти та роль цих образів у композиції казки-шоу. Добро і зло у п’єсі, групування персонажів. Гуманістичні цінності як шлях до гармонії у Всесвіті

Урок 158. Льюїс Керролл «Аліса в Дивокраї»

Урок 159. Пауль Маар. «Машина для здійснення бажань, або Суботник повертається в суботу». Реальне і фантастичне у творі. Елементи фольклору (казки) та їхнє значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості. Частина 1

Урок 160. Пауль Маар. «Машина для здійснення бажань, або Суботник повертається в суботу». Реальне і фантастичне у творі. Елементи фольклору (казки) та їхнє значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості. Частина 2

Урок 161. Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»

Урок 162. Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика». Образи дітей і дорослих у повісті-казці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору

Урок 163. Туве Янсон «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору

Урок 164. Рей Дуглас Бредбері «Усмішка»

Урок 165. Роберт Шеклі «Запах думок». Фантастичний світ оповідання

Урок 166. Роберт Шеклі. «Запах думок». Духовне й фізичне випробування головного героя

Урок 167. Розвиток мовлення. Складання цитатної характеристики героя художнього твору

Тема 20. Пізнавальні і науково-популярні твори

Урок 168. Оксана Іваненко «Тарасові шляхи»

Урок 169. Ірина Костюченко. Серія «Видатні особистості. Біографічні нариси для дітей»

Урок 170. Книги серії «Життя видатних дітей»

Урок 171. Оксана Сайко. «Новенька»

Тема 21. Письменники рідного краю

Урок 172. Галина Вдовиченко «36 і 6 котів»

Урок 173. Фоззі «Гупало Василь. П’ять з половиною пригод»

Урок 174. Сашко Дерманський. «Король Буків»

Урок 175. Сергій Гридін. «Федько − прибулець з інтернету»

Автори та авторки курсу

 
author

Людмила Лінкевич

Учителька української мови та літератури, учитель вищої категорії, вчитель-методист, заступниця директора з виховної роботи ліцею 28 міста Житомира імені гетьмана Івана Виговського. Голова м/к вчителів української мови та літератури м. Житомира, очільниця клубу словесників міста Житомира "Світоч". Переможець конкурсу "Учитель року – 2015" (міський етап, обласний етап; учасник Всеукраїнського етапу).

Учителька курсі на ВШО. Тренерка учителів української мови та літератури НУШ. Тренерка багаторічних курсів для дорослих "Прокачай українську" та "Щоденна українська". Тренерка курсу "Наздоженемо: курс про подолання освітніх втрат". Викладачка курсів підвищення кваліфікації для освітян Житомирської області при ЖОІППО.

author

Наталія Рудніцька

Учителька української мови та літератури, зарубіжної літератури Камʼянець-Подільського ліцею №17. Учитель вищої категорії, вчитель-методист. Співавторка навчальних програм, підручників, посібників, методичних матеріалів із зарубіжної літератури та інтегрованого курсу літератур для НУШ (авторський колектив під керівництвом проф. Ольги Ніколенко).

Учителька ВШО, тренерка НУШ. Переможниця й призерка фахових конкурсів та Премії GTP-Ukraine (10 фіналістів 2018 р.). Спікерка вебінарів, конференцій ГС "Освіторія".

author

Христина Ярема

Христина Ярема, учителька української мови та літератури, авторка YouTube-проєкту «Лаконічні уроки з української мови», сертифікована тренерка НУШ, проєкту «Єдині», курсу «Наздоженемо: курс про подолання освітніх втрат з української мови та літератури», учасниця проєктів «Бомбезний GoCamp» (2019), «БомбеЗНО» (2020), «Назустріч Європі! Толерантність та інклюзія» (2020), «БомбеЗНО кемп» (2022), «Освітній Суп» (2023), «GoGlobal Catch-up Camp» (2023-2024). Педагогічний стаж - 9 років, кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії». Любить життя, подорожі, дітей і все, що пов'язано з рідною Україною: мову, літературу, культуру, традиції, історію.

author

Надія Гросман

Вчителька української мови та літератури в ліцеї “Educator”. Випускниця Інституту української філології Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Має спеціальность «Філологія. Українська мова та література» та додаткову спеціальністю «Практична психологія». Тренує в учнях креативність та жагу до знань.

Зареєструватися на курс